Cea mai recentă statistică europeană arată că piața din România are un necesar și un potențial de creștere important în zona soluțiilor IT de business pentru companii. Adoptarea serviciilor cloud în sectorul privat reduce costurile de utilizare a soluțiilor IT (companiile pot face economii de la cheltuieli pentru servere, licențe software, hosting, colocare, mentenanță sau personal tehnic ultraspecializat), oferă acces la un model de tarifare bazat pe procentul de utilizare SaaS (Software As A Service), presupune flexibilitate, iar informația este foarte bine structurată și centralizată. (via Forbes România)
Conform Gartner, până în anul 2018 numărul de utilizatori de SaaS va crește cu 16-18% pe an. Având în vedere că gradul de adopție al serviciilor SaaS în România în acest moment nu atinge procentul de 10%, ne așteptăm ca în următorii ani creșterile pe acest segment să fie substanțiale.
Ce este SaaS?
Există o sumedenie de definiții, mai mult sau mai puțin tehnice sau savante în ceea ce privește explicarea conceptului de Software as a Service. Ca să simplific lucrurile, vă propun următorul scenariu – pentru a ajunge de la București la Iași, în condițiile în care nu am carnet de șofer, am la dispoziție următoarele variante:
- Îmi cumpăr o mașină și obțin carnetul de șofer
- Închiriez o mașină cu șofer
- Există și alte variante: merg cu avionul (e scump), cu trenul (confort scăzut) sau…
Este evident că pentru fiecare dintre cele 3 variante există argumente pro și contra, legate de costul total, întreținere, disponibilitate și confort. Pentru prima variantă, trebuie să am bani cash, îmi trebuie carnet de șofer și s-ar putea să dureze. Pentru cea de-a două variantă, va trebui să plătesc o rată substanțială, durează mai puțin decât în primul caz, dar îmi trebuie șofer, iar acesta costă. Cum ar fi dacă aș putea lua un abonament pe care să îl pot upgrada ulterior, iar compania să îmi ofere un program clar stabilit și fără întârzieri, cu aer condiționat, filme și muzică incluse în bilet, adică facilități pe care un alt mijloc de transport nu le are. Mă pot concentra în timpul călătoriei pentru alte activități precum browsing, odihnă sau fun.
Ce argumente avem pentru adoptarea în cadrul companiei?
Conform Oracle și IBM, pionieri și leaderi în furnizarea de SaaS, companiile care migrează către SaaS obțin o colaborare mai bună, decizii de business mai inspirate și avans față de competitori.
Fie că este vorba despre aplicații de productivitate (ERP, CRM, SFA), resurse umane, Customer Service sau alte aplicații de business, voi aduce următoarele argumente:
Implementarea soluției se face repede și ușor
Modelul SaaS presupune ca aplicația să fie instalată și configurată, utilizatorii putând folosi aplicația imediat. În plus, există posibilitatea de Try & Buy, ce oferă șansa de a testa aplicația înainte de achiziționarea acesteia.
Ai disponibilă ultima versiune și nu există costuri de upgrade
Conform studiilor IDC, după 3 ani de la investiție, upgrade-ul de software va costa cu 178% mai mult.
Ai flexibilitate crescută odată cu dezvoltarea afacerii și lucrezi de oriunde
Cu alte cuvinte, plătești cât consumi. Și aici nu discutăm numai de deplasări, ci și de costurile cu angajații, echipamente sau chirii de spații. Sună bine, nu?
Nu îți trebuie personal de întreținere, furnizorul se ocupă de asta
Aici intervine costul „șoferului”, trainingul lui, salariul lui, concediul lui. Asigură-te că furnizorul de servicii SaaS are o echipă tehnică competentă.
Îți reduci costurile
Nu ai costuri semnificative cu hardware, configurări și licențe, poți folosi banii în activitatea ta de bază. De exemplu, pentru o simulare a costurilor pe o perioadă de 3 ani la aplicații de tip Office pentru 50 de utilizatori, rezultatul arată o economie de circa 20%. Sunt convins că orice manager financiar ar aprecia acest lucru. La final, în zona de resurse suplimentare, am inclus și un link cu un calcul complex de ROI pentru SaaS, poate vrei singur să faci calculul.
Care sunt temerile implementării SaaS?
- Sunt datele mele în siguranță? Dacă se întâmplă ceva cu discurile? Există backup al datelor? Cum este protejat spațiul la inundații și incendiu? Cum e protejat la căderile de tensiune? Urmărește sistemele de protecție cu care este dotat Data Center-ul.
- Pot fi blocaje în accesarea aplicațiilor? Câți provideri de internet are furnizorul meu? Ce rapoarte de incidente a avut în ultimul an și cum le-a remediat? O cerință minimală ar fi 2 provideri cu bandă garantată ce funcționează în regim de redundanță.
- Cum pot să am controlul aplicațiilor mele? Cine mai are acces la datele mele? Cine are acces la servere? Asigură-te că ai acces la politicile de securitate implementate și întreabă administratorul cum ai acces la date.
- Cine sunt oamenii din spate? Sunt disponibili 24 ore din 24? Cere un cont de test și testează și disponibilitatea echipei tehnice.
Da, sunt probleme reale ce nu le putem ignora, putând să ne rezumăm la întrebarea „Cum îmi afectează afacerea nefuncționarea aplicațiilor SaaS?”
Îți stau la dispoziție, împreună cu echipa mea, pentru o evaluare a situației curente. Vizitează-ne pe site-ul Norsit sau trimite un e-mail la [email protected] cu subiectul „Vreau SaaS” și vom face împreună o analiză. Oricum, sigur nu e momentul să stăm să așteptăm.