Servicii IT&C, Servicii IT&C

Cum să faci saltul către transformarea digitală

transformarea-digitala-2

Cuvântul digital este pe buzele tuturor de câțiva ani încoace și am crede că, înconjurați fiind de telefoane și laptopuri cu AI integrat, am atins un grad de digitalizare la nivel de țară destul de ridicat. Adevărul este că nu toți țin pasul cu schimbările rapide din era digitală și acest fapt se aplică chiar și în cazul companiilor puternice. Transformarea digitală încă este un obiectiv greu de atins pentru majoritatea companiilor românești.

desi_2020_country_fiche_roRomânia ocupă penultimul loc în UE la integrarea tehnologiilor digitale

Cel mai recent studiu al Comisiei Europene, Digital Economic and Society Index, care urmărește evoluția statelor membre UE în ceea ce privește competitivitatea digitală, a plasat România pe locul 26 din 28, analizând cinci criterii cheie – conectivitate, capital uman, utilizarea serviciilor de internet, integrarea tehnologiei digitale și serviciile publice digitale. Cele mai importante aspecte evidențiate de acest studiu se referă la digitalizarea serviciilor publice și utilizarea serviciilor de Internet, unde România ocupă ultimul loc, iar când vine vorba de utilizarea  tehnologiilor, ne plasăm pe penultimul loc. Doar 23% dintre companiile românești transmit informațiile pe canale electronice, 8% folosesc rețelele de socializare și în procent de 11% au migrat la vânzările online. Cifrele sunt justificate, având în vedere că în 2019 IMM-urile românești au făcut cele mai mici investiții în tehnologie dintre toate statele membre UE.

Ce NU este transformarea digitală?

Să creăm un scenariu destul de comun. Managerul unei firme care se ocupă cu plasarea forței de muncă pe piața străină își dorește digitalizarea proceselor după o vizită în biroul recruiterilor: multitudinea de dosare și rafturile ticsite l-au copleșit. Managerul achiziționează câteva laptopuri de top, transformă o debara într-un mic data room, instalează un software de administrare personal și stabilește e-mailul ca principal mijloc de comunicare cu clienții. A obținut firma transformarea digitală? Răspunsul este categoric nu.

Transformarea digitală nu este un upgrade al mijloacelor și metodelor de lucru. Un laptop cu performanțe mai bune sau un software complicat nu vor eficientiza nici pe departe procesele dintr-o companie, în primul rând pentru că angajații nu vor ști să utilizeze noile tehnologii. La polul opus, pentru ca o companie să obțină transformarea digitală trebuie să înceapă de la cultura organizațională, să regândească și să reimplementeze serviciile oferite și procedurile interne, să le transforme în servicii și procese superioare.

Criza Covid-19 a apăsat pedala de accelerație a transformării digitale

Pandemia a arătat companiilor că nu-și vor putea continua activitatea în contextul lucrului de acasă dacă nu iau rapid măsuri de digitalizare. Haosul care a început în martie 2020 odată cu starea de urgență și cu impunerea noilor măsuri, i-a obligat pe manageri să scoată din sertar planul de digitalizare de mult uitat și niciodată pus în practică din cauza rezistenței la schimbare sau a lipsei de capital sau de profesioniști. Cu prea multe obiective de atins într-un timp prea scurt, companiile au accelerat transformarea digitală, iar angajații au trebuit să se adapteze la noile tehnologii.

Covid-19 a venit ca o confirmare nesolicitată a proverbului Nu lăsa pe mâine ce poți face astăzi. Peste noapte, companiile au fost forțate să se mute în mediul virtual, să regândească fluxul de lucru și să implementeze noi politici și proceduri. Nelipsită de piedici, mobilizarea mediului business din domenii precum retail online, IT&C, telecom și bancar a fost impresionantă în cele din urmă și angajații s-au dovedit a fi chiar mai productivi.

transformareaa digitala Covid-19

Cc: businessilustrator.com

Există totuși și companii care nu au participat la acest heirup colectiv. Companiile care aveau deja implementate tehnologiile și procesele necesare care să permită conectarea de la distanță la infrastructura IT a organizației au privit țanțoșe de pe margine și și-au continuat activitatea în ritmul normal. Cu alte cuvinte, au continuat să fie digitale!

Digitalizarea îmbunătățește operațiunile, maximizează eficiența și productivitatea și scade costurile – cum poți atinge aceste obiective?

Nu considerăm necesară reafirmarea motivelor pentru care transformarea digitală ar trebui să devină o prioritate pentru fiecare organizație întrucât anul 2020 a ridicat deja mingea la fileu. Nu ne mai rămâne decât să încheiem meciul cu un triumf. Cea mai mare victorie pentru o companie o reprezintă acum saltul către transformarea digitală.

Tehnologiile inovatoare ca Inteligența Artificială (AI), Internetul Lucrurilor (IoT) sau Automatizarea Robotică a Proceselor (RPA) schimbă modalitatea în care organizațiile operează și livrează valoare clienților, dar lansarea transformării digitale este plină de provocări. Cum menționam și anterior, introducerea câtorva dispozitive de ultimă generație care rezolvă doar numite probleme nu este de ajuns. În plus, transformarea digitală nu funcționează ca un întrerupător: nu te poți aștepta la rezultate instant. Este vorba despre un proces continuu de construire a unui sistem interconectat care schimbă modul de lucru în toate departamentele unei companii.

transformarea digitala IoT

Rămâne întrebarea: cum faci acest salt?  Răspunsul este unul cât se poate de simplu: externalizarea transformării digitale. Este posibil ca echipele IT interne să nu aibă suficient timp sau experiența necesară pentru a finaliza un proiect de transformare digitală. Un partener cu experiență către care poți externaliza serviciile va facilita configurarea fiecărui element din planul de digitalizare.

Pentru a te ajuta să înțelegi valoarea pe care o oferă un partener tehnologic extern unor astfel de inițiative, iată câteva avantaje ale contractării unei companii specializate pentru gestionarea unor astfel de proiecte.

  • Acces la resurse de calitate

Transformările digitale la scară largă necesită o mulțime de resurse. Departamentele IT care sunt deja prinse cu alte responsabilități de importanță majoră pot găsi provocatoare inițiativele de transformare.

Prin externalizarea proiectului, vei reduce la minimum încărcătura asupra personalului intern și vei avea acces la un grup bogat de specialiști IT talentați, cu abilități care echipei tale s-ar putea să-i lipsească. Mai mult, externalizarea ajută la alocarea mai ușoară a resurselor și poziționează programele de transformare digitală spre succes, fără niciun compromis asupra sarcinilor echipelor IT din companie.

  • Experiența și expertiza

Transformarea digitală necesită expertiză într-o gamă largă de domenii și tehnologii. Multe astfel de abilități sunt costisitoare, mai ales dacă sunt scumpe și sunt necesare pentru o perioadă limitată de timp.

Prin contractarea unei companii de externalizare, poți utiliza resurse care vor umple golurile de tehnologie și vor oferi seturile de competențe care îți lipsesc pentru o perioadă de timp flexibilă. Echipele externalizate vin cu experiență în domenii care sunt esențiale pentru transformarea digitală, cum ar fi mobilitatea întreprinderii sau știința datelor. Ca urmare, vei putea accelera viteza de implementare.

  • Diminuarea riscurilor

Afacerile care încearcă să-și transforme procesele pentru prima dată vor găsi transformarea plină de provocări. Un furnizor de outsourcing profesionist care a ajutat mai multe companii să treacă printr-o transformare similară te va face te simți mult mai încrezător. Astfel de furnizori știu care sunt provocările viitoare și cum să le depășească. Ei vor ști ce trebuie făcut pentru a obține succesul.

Companiile de externalizare sunt familiarizate cu problemele specifice industriei care pot apărea în timpul transformării digitale. Prin externalizarea procesului către o companie care știe cum să-ți atingă obiectivele de afaceri, nu numai că vei economisi timp și bani, ci și vei reduce riscul care vine din greșeli sau din complicații neprevăzute.

transformarea digitala profesionisti

  • Flexibilitate și scalabilitate

Un alt avantaj al parteneriatului cu un furnizor specializat este capacitatea de a controla costul transformării digitale prin modificarea dimensiunii echipei proprii, în funcție de cerințele în schimbare ale afacerii.

Poți angaja echipe cu abilități speciale numai atât timp cât ai nevoie de ele. De exemplu, prin utilizarea serviciilor de externalizare a științei datelor, nu trebuie să construiești o echipă internă de știință a datelor scumpă. De asemenea, poți profita de o echipă de dezvoltare dedicată care funcționează ca o extensie a echipei interne în cele mai solicitante etape ale programului de transformare.

  • Securitate îmbunătățită

Poți fi sigur că un furnizor experimentat de outsourcing implementează cele mai bune practici de securitate pentru a proteja companiile de atacurile cibernetice și alte riscuri. Mai mult, digitalizarea anumitor active poate deveni problematică dacă te bazezi pe securitatea internă. Acesta este un alt domeniu în care expertiza externalizată oferă plusvaloare imensă organizațiilor care lansează astfel de proiecte.

transformarea digitala afacere

Nu lăsa pe mâine transformarea digitală

Saltul către transformarea digitală este o necesitate pentru companiile care doresc să devină lideri de piață în viitor. Tehnologiile se schimbă atât de repede încât majoritatea resurselor IT interne nu dispun de capacitățile tehnice sau cunoștințele necesare pentru a configura cele mai bune soluții.

Prin externalizarea proceselor și sarcinilor către furnizori experimentați, poți profita de tehnologii de ultimă generație, accesul la servicii profesioniste și expertiza unică care permite formarea unei strategii solide.

Atinge obiectivele transformării digitale împreună cu specialiștii NorsIT. Echipa noastră facilitează saltul către transformarea digitală pentru companii din diferite industrii datorită expertizei orientate către inovația tehnologică.